Když se řekne SEO, tak si většina lidí
představí složité algoritmy, se kterými je obeznámeno jen několik
vyvolených jedinců, kteří je z pochopitelných důvodů udržují
v tajnosti. Ve skutečnosti se však jedná o soubor jednoduchých
pravidel, která bychom měli dodržovat při tvorbě obsahu webových
stránek.
Naším úkolem by nemělo být ani tak
obelstít internetové vyhledavače – ve většině případů se nám to
stejně nepovede! Spíše bychom se s nimi měli snažit spolupracovat.
Měli bychom se snažit vytvářet přehledné a čitelné texty, ze
kterých dokážou vyhledavače snadno identifikovat, co chceme
návštěvníkům našich webových stránek nabídnout.
SEO je zkratkou
Search Engine Optimalization, tedy optimalizace pro
vyhledavače. V Česku jsou používané především dva
vyhledávače, které spolu již řadu let vedou konkurenční boj o
získání hlavního podílu na trhu – Seznam a Google. Od roku
2010 se tento souboj začíná postupně vychylovat ve prospěch
nadnárodního internetového giganta Googlu. V roce 2014 měl Google na
českém trhu 54% podíl, zatímco Seznam již pouze 37%.
Jak fungují
internetové vyhledávače
Z pohledu běžného uživatele fungují
internetové vyhledavače tak, že zadá do vyhledávacího řádku nějaké
slovo nebo sousloví a vyhledávač okamžitě nabídne seznam odkazů,
které s tímto slovním spojením souvisejí. Vyhledávače ale samozřejmě
nedokážou prohledat celý internet v několika okamžicích. K tomuto
účelu slouží vyhledávací roboti, kteří stránky navštěvují
v pravidelných intervalech a průběžně si ukládají texty do své
databáze.
Roboti internetových vyhledávačů sice
nejsou lidé, ale jsou naprogramovaní tak, že velmi dobře vědí, co
normální lidé na internetu hledají a jakým způsobem se při tom
chovají. A vědí to dokonce o trochu lépe než my, kteří texty na
webové stránky píšeme. Pokud se tedy budeme řídit pravidly
internetových vyhledávačů, tak by měl být obsah webových stránek
atraktivní zároveň také pro běžné návštěvníky.
Co lidé hledají na
internetu
Lidé hledají na internetu především
informace. Stručné, jasné a přehledné. Dnešní lidé se jen
těžko dokážou na něco delší dobu soustředit a internet je médium, u
kterého to platí dvojnásob. Pokud se nám podaří udržet návštěvníka
na našich stránkách dvě minuty, tak to můžeme považovat za
velký úspěch.
Text určený pro webové stránky by
proto měl být maximálně přehledný. Rozdělujeme jej na krátké
odstavce, v nichž jsou zvýrazněná slovní spojení, která návštěvníky
zajímají. Členíme jej pomocí nadpisů, které jsou poutavé a obsahují
důležitá klíčová slova. Hlavně žádné dlouhé romány. Stručně a
k jádru věci.
Klíčová jsou klíčová
slova
Nejdůležitějším SEO faktorem, který
dokáže ovlivnit kvalitní copywriter, je volba vhodných klíčových
slov. Ve většině případů to kupodivu nemusejí být ta
nejhledanější. V každém případě bychom si měli ověřit statistiky
hledanosti klíčových slov a jejich konkurenčnosti, které je možné
zjistit pomocí nástrojů Google Adwords a Seznam Sklik.
Zkusme si uvést jednoduchý příklad
z oblasti leteckého modelářství. Nejčastěji hledaným slovním
spojením jsou zde „modely letadel“. Musíme však počítat
s tím, že toto klíčové slovo je již velice silně „obsazeno“ naší
konkurencí, která má rozsáhlé webové stránky s množstvím zpětných
odkazů.
S pomocí nástrojů Sklik
a AdWords zjistíme, že se bude výhodnější zaměřit na některá
méně frekventovaná klíčová slova, jako jsou např. „plastové
modely letadel“, nebo ještě raději „velké modely letadel“,
„modely letadel 1:144“, „plastikové modely letadel Revell“
nebo „model letadla Boeing 737“.
Co na stránkách není
vidět: titulky a meta popisky
Součástí profesionální webové
prezentace by měly být také správně zvolené titulky a popisy
jednotlivých stránek. V administraci vašich stránek tyto údaje
naleznete často pod anglickým označením „title“ a „meta
description“. Tyto hodnoty se budou ve většině případů zobrazovat ve
výsledcích vyhledávání. Měly by proto být výstižné a zajímavé,
aby přitáhly pozornost potenciálních návštěvníků.
Titulek (ve výše uvedeném příkladě
Libor Zukal: překlady z/do angličtiny) by měl být krátký a
výstižný a měl by obsahovat klíčová slova. Důležitá klíčová slova se
samozřejmě vyplatí použít také v popisku stránky.
Na webových stránkách bychom měli dále
používat nadpisy, které mohou být členěné do několika
úrovní. Důležité informace můžeme znázornit tučně nebo
kurzivou – usnadníme tak čtenářům orientaci v textu. Neměli
bychom zapomínat ani na popisky obrázků. Samozřejmostí by
měly být také krátké, výstižné a především neměnné
URL adresy
jednotlivých stránek.
SEO nejsou jenom
texty
Copywriting na webové stránky je
řemeslo, kterému se je potřeba naučit. Má svoje pravidla, kterých se
je třeba držet. Samo o sobě nám to ale nezaručí, že se dostaneme na
první pozice ve vyhledávačích. Existují totiž ještě další faktory,
které ovlivňují umístění ve vyhledávačích – a většinou mají dokonce
větší váhu než samotný text!
Za vůbec
nejdůležitější SEO faktor je možné považovat zpětné odkazy.
Ideálním případem je samozřejmě to, pokud tyto odkazy vznikají
spontánně – majitelům jiných webových stránek se naše stránky líbí a
cítí potřebu na ně odkazovat.
Vyhledávače přihlížejí nejenom k počtu
těchto odkazů, ale především k významnosti odkazujících webů a
k jejich tematickému zaměření. Spíše než nákup zpětných odkazů na
jiných webech se proto někdy doporučuje vytvoření tematicky podobně
zaměřených podpůrných stránek.
V posledních letech stále roste
popularita sociálních sítí, a je proto přirozené, že
vyhledávače berou v potaz také to, jestli se o našich stránkách
občas píše na Facebooku, Twitteru nebo Google+.
Návštěvníci nechodí
jenom z vyhledávačů…
Podle statistik přivedou vyhledávače
na firemní weby pouze kolem 35 % všech návštěvníků, tedy pouze o
něco více než jednu třetinu celkového počtu. Zhruba 40 % všech
návštěv připadá na tzv. „přímé návštěvy“ – jejich zdrojem
mohou být oblíbené položky uložené v internetovém prohlížeči, adresa
zapsaná přímo do adresního řádku, odkaz z emailové zprávy nebo např.
odkaz z PDF souboru.
Zhruba 15 % návštěvníků přichází na
firemní webové stránky z běžných odkazujících stránek.
Zbylých zhruba 11 % pak připadá na PPC reklamní kampaně, jako
jsou Google AdWords a Seznam Sklik.
Registrujte se do
katalogů, vyzkoušejte PPC kampaně…
Z tohoto přehledu je jasně vidět, že
bychom se měli zaměřovat také na jiné zdroje návštěvnosti, než jsou
vyhledávače. Rozhodně se vyplatí registrace stránek do portálu
Firmy.cz a případně také do některých dalších tematických
katalogů.
Stojí za to vyzkoušet také PPC
reklamní kampaň AdWords nebo Sklik – v tomto případě platíte za
prokliky, které přivedou návštěvníky na Vaše webové stránky. Pro
majitele e-shopů by měla být samozřejmostí registrace do
srovnávacích portálů Heureka.cz a Zboží.cz.